گزارش تخصصی ایجاد تغییر در محیط یادگیری و پیشرفت کردن دانش آموزان
چکیده
این مقاله به عنوان گزارشی ازیا فتههای یک پژوهش گسترده، درصدداست رابطه متغیرهای فیزیکی کلاس درس را با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قراردهد. یا فتههای مربوط به عوامل انسانی کلاس درمقاله جداگانهای گزارش شده است .به منظورانجام پژوهش، ۷کلاس پنجم به صورت تصادفی طبقهای و ۲۱۸۸دانشآموزومعلمان این کلاسها ازمدارس ابتدایی استان اصفهان انتخاب شدند.[۱] روش مورداستفاده دراین پژوهش کمی وکیفی بوده وابزارجمعآوری دادههافرمهای پرسشنامه،مشاهده وآزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای کمی پژوهش، بااستفاده ازنرمافزارآماری spssصورت گرفته است.نتایج نشان داد که اگرچه رابطه معناداری بین متغیرهای فیزیکی وپیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجودندارد،ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذاراست ونگرش معلم نیزپیشرفت تحصیلی دانشآموزان راتحت تأثیرقرار میدهد.همچنین مشخص شدکه فضاهای آموزشی مدارس کنونی ما با ویژگیهای روانی کودکان و نوجوانان سازگارنیست بنابراین،لازم است دراین رابطه اصلاحات لازم به عمل آیدمتغیرهای فیزیکی،حتی اگرپیشرفت تحصیلی دانشآموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.
مقدمه
آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی سیاسی وفرهنگی هرجامعه است بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه این کشورها آموزش وپرورش توانمندوکارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگرعمل میکنندتایادگیری وپیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان حاصل گردد. هرقسمت از این نظام باید به گونهای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسرشود،زیرااگرجزئی از نظام ازکاربازایستدکارآیی اجزای دیگرنظام کاهش یافته و صدمه خواهددید.بادرنظرگرفتن وتجزیه و تحلیل درون دادهایی ازقبیل متغیرهای فیزیکی،میتوان باآگاهی بیشتری اقدام به برنامهریزی نمود.البته علاوه برعوامل فیزیکی،متغیرهای زیاددیگری نیزوجوددارندکه فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهند که با انجام پژوهش میتوان میزان تأثیر آنها را تشخیص داد وقتی که نظامهای آموزشی اطلاعات لازم را در چنین زمینههای اساسی در اختیار نداشته باشند
گزارش تخصصی ایجاد تغییر در محیط یادگیری و پیشرفت کردن دانش آموزان
- ۹۶/۰۶/۰۳